sunnuntai 3. tammikuuta 2010

67. Lewis Carroll - Liisan seikkailut ihmemaassa


Liisa ihmemaassa on varmastikin yksi tunnetuimpia lastensatukirjoja kautta aikojen. Jostakin kumman syystä en kuitenkaan itse ole aiemmin lukenut koko kirjaa, vaikka tarinan tunsinkin osittain.

Ideana on siis se, että pieni Liisa-tyttö joutuu yllättäen Ihmemaahan, jossa on kaikki ihan hassusti. Siellä hän kutistuu ja kasvaa vuorotellen aivan järjettömiin mittoihin, tapaa kokonaisen korttipakan, istuu teellä hatuntekijän kanssa ja kuuntelee Valekilpikonnan tarinoita.

Liisan tarina on ihan hullunkurinen ja sekopäinen, mutta silti viihdyttävä. Kyllä sen ymmärtää miksi tämä on niin suosittu. Ei kuitenkaan sellainen mikä enää tässä iässä hirveästi jaksaisi minua kiinnostaa. Mitään syvempää merkitystä tai tarkoitusta en tälle löytänyt. Lempparihenkilöni oli varmastikin herttakuningatar, joka nauratti mua tosi paljon.

***½

2 kommenttia:

  1. Mä haluaisin mennä edes katsomaan sen uuden Liisa ihmemaassa -leffan, koska mulla ei suoraan sanottuna ole mitään hajua mitä koko tarinassa tapahtuu. :D Kai mä olen jonkun piirretyn joskus pienenä nähnyt, mutta en muista siitä _mitään_. Mä kattelin pienenä yleensä vaan Muumeja 24/7, välillä jotain muuta, mutta Liisa on jäänyt vähille!

    veera oot ihana pus ja ida kans!

    VastaaPoista
  2. Sara, mullaki oli ennen tota kirjaa suuri aukko sivistuksen kohdalla! Ilmeisesti siinä leffassa ei oo ees sama tarina kun kirjassa, siinä Liisa on joku 19- vuotias ja palaa takasin IHmemaahan. Eli tavallaan se sijottuu paljon ton kirjan jälkeiseen aikaan =)

    VastaaPoista

Kommentit tulevat näkyviin hyväksynnän jälkeen